Vše, co potřebujete vědět o třešních

Co jsou třešně a jak se pěstují

Třešně jsou ovocné stromy, jejichž ovoce má charakteristickou sladkou chuť. Pěstují se po celém světě, včetně České republiky, a jsou oblíbenou součástí jarního ovoce. Třešně jsou řazeny mezi ovocné stromy s tvrdou dření a patří do čeledi růžovitých rostlin. Aby se třešně úspěšně pěstovaly, je nejdůležitější zvolit vhodné stanoviště. Tento druh stromu potřebuje dostatek slunce, proto se nejčastěji pěstují na jižních svazích. Dále je nutné dbát na pravidelnou zálivku, a to hlavně v období sucha. Když se třešně dostatečně napají, mohou vyrůst až do výšky 5-6 metrů. Péče o stromy zahrnuje také jarní prořezávání, které se provádí s cílem podpořit jejich růst a rozvoj. Během podzimních měsíců pak dochází k sklizni, při níž se třešně sbírají buď ručně, nebo pomocí speciálních sběracích strojů. Díky své sladké chuti a bohatému obsahu vitamínů jsou třešně oblíbeným ovocem v mnoha kuchyních po celém světě.

Popis a rozdíly mezi oblými a špičatými třešněmi

Oblé a špičaté třešně jsou dva základní typy třešní, které můžete najít na trhu. Oblé třešně jsou kulaté a plnějšího tvaru, zatímco špičaté jsou delší a užší. Oblé třešně jsou často preferovány pro svůj sladší, méně kyselý a šťavnatý chuťový profil. Zatímco špičaté třešně jsou typicky více kyselé a svou chuťovou profilu mají výraznější tóny. Je důležité si také uvědomit, že mezi jednotlivými odrůdami třešní mohou být významné rozdíly v chuťovém profilu. Některé odrůdy mohou být hůře snášet přepravu a mohou být měkčí nebo mají slabší chuť, zatímco jiné odrůdy mohou být pevnější a sladší ve své chuťové profilu. Pokud jde o použití jednotlivých druhů třešní, oblé třešně jsou často používány pro pečení a výrobu koláčů a dezertů, zatímco špičaté třešně jsou často používány v likérech a kořalkách nebo pro podávání přímo na talíři. Bez ohledu na vaše preference, oblé a špičaté třešně jsou oba vynikající zdrojem vitamínu C a antioxidantů, a můžete si je vychutnat v širší řadě jídel.

Jak sklízet a uchovávat třešně

Chcete se dozvědět, jak správně sklízet a uchovávat třešně? Když se třešně začnou zbarvovat na tmavě červeno, jsou připraveny k utržení. Je důležité je sbírat jemně, aby se neznehodnotily. Máte-li velkou zahrádku a máte spoustu třešní, pak provádějte sklizeň postupně, aby se ovoce nestihlo zkazit. Pokud neplánujete spotřebovat třešně hned po sklizni, je nutné je skladovat v chladničce. Ideální teplota pro uchování třešní je 0°C až 3°C, což odpovídá nejchladnější zóně chladničky. Při ukládání třešní do chladničky je důležité je dát do nádoby s víkem, aby na ně nezasáhla vlhkost. Pokud ale stále máte velké množství třešní a nechcete je sklizet postupně, doporučujeme vyzkoušet zmrazování. Nejprve třešně omyjeme a odstraníme z těchto kousky stopky. Poté je můžeme nasypat na plech na zmrzlinu, který vložíme do mrazáku. Po zmrazení je můžeme dát do sáčku na zmrazování, kde vydrží až rok. To ale neplatí pro odrůdy, které jsou křehké a světlé.

Zdravotní výhody konzumace třešní

Třešně jsou plodiny plné zdravotních výhod. Jsou například vynikajícím zdrojem vitamínu C, který pomáhá posilovat imunitní systém a chrání tělo před stresovými situacemi. Konzumace třešní má také pozitivní vliv na trávicí systém. Zlepšuje trávení a předchází zažívacím problémům, jako je zácpa. Třešně obsahují vlákninu, která pomáhá udržovat střeva v dobré kondici. Další zdravotní výhodou třešní je, že obsahují antioxidanty, jako je anthokyan. Tyto antioxidanty chrání tělo před volnými radikály, které mohou způsobit poškození buněk a zvýšit riziko vzniku nemocí, jako je rakovina. Proto je doporučeno zařadit třešně do svého jídelníčku a užívat si jejich blahodárný účinek na zdraví.

Recepty na pokrmy a nápoje s třešněmi

V této části článku se zaměříme na recepty na pokrmy a nápoje s třešněmi, které naše chutě zaručeně oslní. Pokud milujete kombinaci sladkého a kyselého, třešně jsou ideálním ingrediencí pro vás. Recept na třešňový koláč je klasikou, kterou zvládne připravit každý. Pokud byste ho chtěli zkusit s něčím novým, doporučujeme přidat do těsta kakaový prášek a jakýkoliv druh ořechů. Třešně můžete přidat buď přímo do těsta, nebo je použít na ozdobu. Nejste-li fanouškem pečení, vyzkoušejte náš recept na čerstvé třešňové smoothie. Stačí smíchat třešně, jogurt, banán a mátu a můžete si vychutnat osvěžující a zdravý nápoj plný vitamínů. Třešně se hodí i do salátů nebo jako příloha k pečenému masu. Nakonec, pokud si chcete dopřát něco sladkého se skvělou třešňovou chutí, zkuste dezert ve skleničce. Stačí na sebe postupně vrstvit piškoty, tvaroh s mascarpone, třešně a zakončit vrstvou šlehačky. Tento dezert je rychlý, jednoduchý a přitom ohromí své chuťové buňky.

Jak zabránit škůdcům a nemocem třešňovníků

Pro úspěšný a zdravý růst třešní je důležité zabránit škůdcům a nemocem. Jedním z hlavních škůdců je třešňový mšice, který se vyskytuje na spodní straně listů a nasává z nich šťávy. Kromě toho mohou třešňovníky napadnout i třešňové plody, například krvavou skvrnitostí, která vyvolává hnědnutí a hnilobu plodů. Proti škůdcům a nemocem se můžeme bránit jak chemicky, tak i přírodními metodami. V boji proti třešňovému mšici jsou účinné insekticidy na bázi pýretrinů, které třešňovníky ochrání i před dalšími škůdci. Při použití insekticidů je nutné dbát na správnou dávku a aplikovat je v době, kdy škůdci jsou nejaktivnější. Kromě chemických prostředků můžeme třešňové plody chránit i přírodními způsoby, jako je třeba výsadba rostlin s odstrašujícím účinkem, jako je levandule, měsíček nebo řebříček. V případě výskytu momentálního problému je dobré třešňovník pravidelně kontrolovat a postižené rostliny odstranit, aby se nemoc nepřenesla na zdravé rostliny.

Časté otázky FAQ

V ČR se nejčastěji pěstují sladké třešně, (Prunus avium), a višně (Prunus cerasus).
Třešně jsou bohatým zdrojem vitamínu C, kyseliny listové, železa, draslíku a vlákniny. Obsahují také antioxidační sloučeniny, jako jsou flavonoidy a anthokyaniny.
Díky svému vysokému obsahu vitamínu C a antioxidačních sloučenin třešně podporují fungování imunitního systému a chrání tělo před infekcemi a chorobami.
Třešně mají protizánětlivé účinky, které mohou pomoci snížit svalovou bolest a zánět poté, co se člověk věnuje intenzivní fyzické aktivitě.
Třešně můžete jíst samotné, nebo je přidat do smoothie, ovocných salátů, sladkých dezertů a jiných pokrmů.
Třešně skladujte v lednici a spotřebujte co nejdříve po nákupu, aby si udržely svou chutnost a vitamíny.